
Millennials werken om te leven weet Linsey Bak uit eigen ervaring
De relatie tussen werk en wat werk moet opleveren is veranderd. Als millennial zijnde kan ik hierover meepraten. Waar mijn ouders in de jaren ’80 blij mochten zijn als ze überhaupt een baan konden vinden, ligt dat voor mij en mijn generatie een heel stuk anders. Gunstiger – want velen hebben de banen voor het oprapen – maar wel met een heel ander vertrekpunt. Want de verandering in de richting van ‘werken om te leven’ in plaats van andersom, zet nu écht door. Wat betekent dat voor werkgevers?
Ik merk dat het mij en mijn omgeving bezighoudt: de relatie tussen ‘doel’ en ‘werk’. Ik heb het geregeld met mijn vriendinnen over de context van ons werk. We praten over milieu- en persoonlijke doelstellingen zoals een gezonde balans tussen werk en privé. Steeds vaker krijg ik te horen dat deze balans zelfs belangrijker wordt gevonden dan de hoogte van het salaris. Het motto ‘ik werk om te leven’ komt dan ook geregeld ter sprake als wij genieten van een goed glas wijn op het terras. Maar hoe kan het dat dit opeens zo’n hot item is?
De pandemie van de afgelopen jaren, de ongekende natuurrampen en het protest tegen sociale onrechtvaardigheid zorgen ervoor dat ik als millennial vragen stel over werken en het leven naast het werk. Ik ben op de arbeidsmarkt op zoek naar een zogenaamde ‘purpose’: de zingeving in werk die mij het gevoel geeft dat mijn werkzaamheden betekenisvol zijn voor de maatschappij en dat ik mijn werk met passie uit kan voeren.
Als contentmarketeer van Emmius ben ik mij ook steeds bewuster geworden van het prachtige onderwerp zingeving. Bij Emmius leer je onder andere om met plezier je werk te kunnen doen en zo de zin weer terug te kunnen vinden. Ik sprak laatst een leraar in het middelbaar beroepsonderwijs tijdens het opnemen van een Emmius-podcast. Hij vertelde met zoveel passie over zijn werk, dat het mij ontroerde. Hij leert zijn studenten om begripvol om te gaan met hun medemens, iedereen te respecteren en van betekenis te zijn voor een ander door een helpende hand te bieden. Hier gaat het toch om in het leven?
Even terug naar de tijd van nu en een opmerkelijk verschijnsel: een recordaantal werknemers heeft hun baan opgezegd – zo lees ik in Cognizant, The Purpose Gap – zelfs zonder eerst een andere baan te hebben gevonden. Millennials geven hierin aan de zingeving in werk soms helemaal kwijt te zijn, zonder te weten waarom. Hoe komt dit? Een recente studie van Pew Research Centre wijst uit dat we ons midden in een groeiende kloof bevinden. Een kloof tussen wat werknemers verwachten van hun werkgevers als het gaat om ‘purpose’ en wat werknemers denken dat hun werkgever hiervan waarmaken in de praktijk.
Ik denk dat het zou helpen als sommige werkgevers hun missie en visie herzien. Wat zijn bijvoorbeeld de ethische, ecologische en sociale standpunten van de organisatie? Wat doet de organisatie aan duurzaamheid en milieu? En ook: communiceer deze standpunten niet alleen, maar denk na over hoe je ze naar voren laat komen in de dagelijkse bedrijfsvoering en in de marketinguitingen!
Los van dat vind ik persoonlijke zingeving erg belangrijk. Onder persoonlijke zingeving versta ik onder meer de ontwikkeling van mijzelf als werknemer. Ik waardeer het erg als ik van mijn werkgever de mogelijkheid krijg om een opleiding of cursus te volgen om zo te blijven ontwikkelen en mij te binden aan de organisatie.
Het beste werk ik, als ik vrijheid en vertrouwen krijg. Daar komt nog bij dat ik begin dit jaar een heel leuke jonge hond in huis heb genomen. Mijn hond Sjef snapt het principe ‘werk’ natuurlijk helemaal niet en kijkt mij met een schuine blik aan als ik naar boven, naar mijn werkplek, loop. Sjef eist best wel aandacht overdag en dan vind ik het fijn dat ik er ook voor kan kiezen om in de pauze een lange wandeling met hem te maken en na het avondeten een uurtje langer door kan werken. Nee, geen 9 tot 5 baan meer voor mij. Ik werk om te leven!
Ten slotte: als millennial zijnde raad ik alle organisaties aan te investeren in hun werknemers. Want zeg nou zelf; wij zijn toch eigenlijk stuk voor stuk de wereldverbeteraars van nu? Die wil je toch lang aangehaakt houden bij de organisatie? Hoe mooi zou het zijn dat juist deze doelgroep dit onderwerp doorgeeft aan de volgende generatie. Zodat betekenisvol werk de normaalste zaak van de wereld wordt en iedereen met plezier zijn werk kan doen in de toekomst. Dat is mijn wens voor iedereen!
Linsey Bak is contentmarketeer voor Emmius en Digital Marketeer voor Freia Groep.